Maandelijks archief: juni 2015

Vijftien manieren om gegarandeerd ongelukkig te blijven

je ongelukkig voelen als aangeleerde vaardigheidGeluk is een vaardigheid die je kunt leren, geen aangeboren afwijking. Dat is de belangrijkste bevinding van de tamelijk nieuwe ‘gelukswetenschap’, de positieve psychologie.

Ben je pas écht gelukkig als je in een villa woont met drie sportbolides op de oprijlaan? Mis. Hoe gelukkig je bent, hangt voor slechts 10% af van je leefomstandigheden, inclusief het bedrag op je bankrekening.

Maar liefst 50% van je geluk wordt bepaald door je genen en je vroege jeugd. De resterende 40% van je geluksniveau heb je zelf in de hand. Dat klinkt goed: bijna de helft van je geluk kun je zelf ‘maken’.

Als je het zo bekijkt, is het eigenlijk een raadsel waarom we niet allemaal een flink stuk – zo ongeveer 40% – gelukkiger zijn. Het venijn zit hem in m’n openingszinnetje: ‘geluk is een vaardigheid die je kunt leren’. De andere kant van die medaille is, dat ongeluk óók een vaardigheid is die je kunt leren.

Sterker nog, je ongelukkig voelen, dat hebben we met z’n allen tot een ware kunstvorm verheven. Kijk maar eens naar de onderstaande lijst van Kristina Reftel. Je herkent vast wel een paar van deze vaardigheden, die je misschien al een leven lang beoefent.

Vijftien manieren om gegarandeerd ongelukkig te blijven

  1. Verwacht dat anderen je gelukkig maken.
  2. Wat er ook gebeurt, geef anderen altijd de schuld.
  3. Zeg zo vaak je kunt: ‘had ik maar…’ en ‘was ik maar…’.
  4. Vergelijk jezelf voortdurend met anderen.
  5. Blijf altijd serieus.
  6. Probeer het iedereen naar de zin te maken.
  7. Zeg nooit ‘nee’.
  8. Help anderen, maar accepteer zelf geen hulp.
  9. Beschouw je eigen behoeften en verlangens als volstrekt onbelangrijk.
  10. Wimpel ieder compliment rigoureus af.
  11. Bevestig en versterk alle kritiek die je krijgt.
  12. Deel nooit je gevoelens met anderen.
  13. Verander nooit.
  14. Ga voor niets minder dan absolute perfectie.
  15. Leef voortdurend in het verleden of de toekomst.

(naar: Christina Reftel, Ich habe nach dir gewonnen)

 je ongelukkig voelen als aangeleerde vaardigheid

 

Geluksrecept fruitsoep

gelukseten fruitsoepFruitsoep is echt gelukseten. Ik vind het heerlijk, en mijn kinderen ook. Dat laatste is een uitermate belangrijke voorwaarde voor geluksvoedsel. Als de kinderen iets lekker vinden, dan eten ze zonder te zeuren en kan ook ik in alle rust genieten (alhoewel er altijd wel weer één fruitsoort in de soep drijft die één van de drie vandaag toevallig niet lust; morgen kan dat weer volkomen anders zijn).

Het recept voor fruitsoep? Heel eenvoudig: fruit! Veel, en veel verschillende soorten. Wassen, schillen en in kleine stukjes snijden. Voor de originele oerfruitsoep pers je dan ook nog enkele sinaasappels en giet je het sap door het fruit, anders is het wel erg droge soep. Naar smaak kaneel toevoegen en klaar.

Verder kun je naar hartenlust combineren. Bijvoorbeeld met yoghurt en muesli bij het ontbijt, met ijs of quark als toetje.

Geniet ze!

geluksrecept voor fruitsoep recept voor geluk

Geluksmanifest

Op weg naar geluk met het GeluksmanifestEen jaar of tien geleden vond er in het Engelse stadje Slough een interessant sociaal experiment plaats: making Slough happy. Zes geluksspecialisten lieten drie maanden lang een heel pakket geluksoefeningen los op een groep inwoners.

Het resultaat: Slough werd een stuk gelukkiger… en de basis was verdacht simpel. Alle deelnemers ondertekenden een Geluksmanifest. Zonder uitzondering hadden ze er positieve ervaringen mee en vonden dat het manifest uitsluitend positieve gevolgen had. Een deelnemer: “Sinds ik het Geluksmanifest volg, is het leven zo vol en boeiend dat ik me nauwelijks kan herinneren hoe ik mijn tijd vroeger besteedde”.

En het Geluksmanifest zelf? De tien punten lijken zo eenvoudig, dat ik het zelf ook maar eens een paar maanden ga uitproberen. Het vergt alleen maar eventjes het veranderen van een paar diepgewortelde gewoonten. Mooie uitdaging, toch?

En hier is dan…

Het Geluksmanifest

  1. Zet je lichaam aan het werk | Doe drie keer per week een halfuurtje lichaamsbeweging
  2. Tel je zegeningen | Bedenk aan het einde van de dag ten minste vijf dingen waar je dankbaar voor bent.
  3. Maakt tijd voor een gesprek | Praat iedere week minimaal een uur aaneengesloten met je partner of beste vriend(in).
  4. Verzorg een plant | Al is het maar een kamerplantje in de vensterbank, houd hem in leven!
  5. Kijk de helft minder televisie | [Arjen: of, halveer je social-media-schermtijd]
  6. Glimlach | Of zeg hallo tegen iemand die je niet kent.
  7. Bel met een vriend | Die je al langere tijd niet hebt gesproken, en maak een afspraak om elkaar weer eens te zien.
  8. Lach hardop | Minstens één keer per dag.
  9. Verwen jezelf |Iedere dag, en neem de tijd om ervan te genieten.
  10. Wees aardig | Doe elke dag iets goeds voor iemand.

(uit: how to be happy van Liz Hoggard)

Mediteervader

Nieuw werk, een nieuwe rol. Voor mij is het best even wennen om mijzelf nu mindfulnesstrainer te noemen. Voor mijn kinderen is dat ondertussen gesneden koek: ´Waar is papa?’ – ‘O, die mag je even niet storen, die zit op zijn kussentje te oefenen.’

Vroeger was ik aan het werk. Nu zit ik op m’n kussentje. Als bewijs dat mijn nieuwe rol voor het thuisfront al helemaal normaal is, kreeg ik een paar weken geleden deze tekening voor vaderdag.

Ik ben een mediteervader. Het is maar dat ik het weet.

Mediteren vaderdag