Geluksmanifest

Op weg naar geluk met het GeluksmanifestEen jaar of tien geleden vond er in het Engelse stadje Slough een interessant sociaal experiment plaats: making Slough happy. Zes geluksspecialisten lieten drie maanden lang een heel pakket geluksoefeningen los op een groep inwoners.

Het resultaat: Slough werd een stuk gelukkiger… en de basis was verdacht simpel. Alle deelnemers ondertekenden een Geluksmanifest. Zonder uitzondering hadden ze er positieve ervaringen mee en vonden dat het manifest uitsluitend positieve gevolgen had. Een deelnemer: “Sinds ik het Geluksmanifest volg, is het leven zo vol en boeiend dat ik me nauwelijks kan herinneren hoe ik mijn tijd vroeger besteedde”.

En het Geluksmanifest zelf? De tien punten lijken zo eenvoudig, dat ik het zelf ook maar eens een paar maanden ga uitproberen. Het vergt alleen maar eventjes het veranderen van een paar diepgewortelde gewoonten. Mooie uitdaging, toch?

En hier is dan…

Het Geluksmanifest

  1. Zet je lichaam aan het werk | Doe drie keer per week een halfuurtje lichaamsbeweging
  2. Tel je zegeningen | Bedenk aan het einde van de dag ten minste vijf dingen waar je dankbaar voor bent.
  3. Maakt tijd voor een gesprek | Praat iedere week minimaal een uur aaneengesloten met je partner of beste vriend(in).
  4. Verzorg een plant | Al is het maar een kamerplantje in de vensterbank, houd hem in leven!
  5. Kijk de helft minder televisie | [Arjen: of, halveer je social-media-schermtijd]
  6. Glimlach | Of zeg hallo tegen iemand die je niet kent.
  7. Bel met een vriend | Die je al langere tijd niet hebt gesproken, en maak een afspraak om elkaar weer eens te zien.
  8. Lach hardop | Minstens één keer per dag.
  9. Verwen jezelf |Iedere dag, en neem de tijd om ervan te genieten.
  10. Wees aardig | Doe elke dag iets goeds voor iemand.

(uit: how to be happy van Liz Hoggard)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *