meditatie

Je kent dat wel: piekeren over wat er in het verleden is misgegaan. Of als een berg opzien tegen al die dingen die je nog moet doen. Dergelijke gedachten kunnen veel stress veroorzaken en je afleiden van wat er op dit moment speelt. Leer weer te genieten van het het hier en nu, van dit moment. Hoe? Door te mediteren.

Je kunt mediteren zien als een manier om je geest te trainen. Net zoals je je spieren traint in de sportschool, kun je ook je ‘aandachtsspieren’ trainen waardoor je de grenzen van je eigen lichaam leert herkennen én erkennen.

Met meditatie leer je op een andere manier naar jezelf te luisteren en je te concentreren op het hier en nu. Je leert bepaalde zaken bewust te accepteren, waardoor je de spanning als het ware voelt wegebben.

Waarom mediteren?
Meditatie verhoogt je levensgeluk. Zo simpel is het. Door geregeld te mediteren kun je in het dagelijks leven beter omgaan met boosheid, irritatie, onzekerheid en andere emoties. Je laat je minder meesleuren in een maalstroom van negatieve gedachten en gevoelens en je ervaart minder stress. Je slaapt beter, je voelt je gelukkiger en gezonder. Je ontdekt wat écht goed voor je is.

Voor veel mensen zijn de positieve effecten van regelmatig mediteren al snel merkbaar. Uit talrijke wetenschappelijke studies blijkt een heel scala aan positieve veranderingen, zoals beter slapen, meer zelfvertrouwen, minder stress en een betere concentratie.

Het mooie is: mediteren kost niet veel tijd en je hebt er niet veel voor nodig. Pluk ook de vruchten van meditatie en begin gewoon!