mindfulness-training

de achtweekse training voor
meer vitaliteit, balans en levensgeluk.

Mindfulness: stressreductie door aandachttraining

De mindfulnesstraining helpt je beter met stress, pijn en gezondheidsklachten om te gaan. Het is een praktische methode die je makkelijk in je leven kunt integreren.

Tijdens de training oefen je om minder te piekeren over toekomst en verleden, en om meer in het huidige moment te leven. Je ervaart dat het ‘hier en nu’ het enige is dat écht belangrijk is, een inzicht dat bij de meeste deelnemers leidt tot meer ontspanning, geluk en persoonlijke groei.

Mindfulness

Minder stress, meer levensgeluk
Mindfulness is voor iedereen die zijn kwaliteit van leven wil verhogen door bewuster om te gaan met de wisselvalligheden van het leven. De effectiviteit van de training is wetenschappelijk vastgesteld. Uit honderden onderzoeken blijkt dat mindfulness bij de meeste mensen leidt tot een aanzienlijke reductie van stress. Bovendien zorgt het voor een hogere kwaliteit van leven en voor positieve veranderingen in het dagelijks functioneren.

Het programma is in de jaren zeventig door de Amerikaan Jon Kabat-Zinn ontwikkeld. Hij noemde het mindfulness-based stress reduction (mbsr), stressreductie door aandachttraining. Zijn definitie van mindfulness is: ‘aandacht geven op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf, en niet oordelend’.

Inhoud training
De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van tweeëneenhalf uur, en een oefendag van 6 uur. Tijdens deze weken oefen je zelf ongeveer een uur per dag. In de groep oefenen en bespreken we onder andere mindfulness-meditatie, yoga en de body-scan, een lichaamsverkenning met je aandacht.

Mindfulness

“Ontzettend bedankt dat je “mindfulness” voor mij dichterbij hebt gebracht. Ik moet zeker nog veel oefenen. Maar, ik ben op de goede weg en merk dat er al het een en ander aan het veranderen is. Dus: dank je wel voor de training!” (een deelneemster, juni 2015)

Meer weten?